Find svar på dine spørgsmål

Find svar på dine spørgsmål hurtigt og nemt med vores FAQ-side Vi har samlet de mest almindelige spørgsmål og svar om vores bolig for at hjælpe.

Bestyrelsen paa valg

Palle P Anlægsservice vedligeholder vores grønne områder.

Følgende ligger i aftalen:

Græsslåning 15 klipninger pr sæson. Trimning af kanter efter behov.
Hækklipning en gang årlig af små hække på vendepladserne, og renholdelse af bede ved disse.

Traileren er placeret på fælles området tæt på legepladsen og skuret.

Når der kommer gæster på besøg og de skal parkere på Styrmandsvænget – henviser vi til, at de bruger de store p-plads områder eller selvfølgelig boligens egen indkørsel. Alt parkering på vejen er uønsket, grundet den er så smal og til tider trafikeret i forvejen

På billedet nedenfor indikere de gule streger steder, hvor man kan parkere i længere perioder – de orange streger er midlertidig parkering og over kortere perioder.

Parkering

Legepladsen ligger mellem de to “lommer” og vedligeholdes årligt.

Via passagen mellem træerne, kan man gå igennem til den anden grundejerforenings legeplads og boldbane.

Hjertestarter

Alle grundejere skal jf. vedtægterne betale det beløb som er vedtaget på seneste års generalforsamling. Beløbet fremgår af referatet fra sidste generalforsamling. Bestyrelsen kan dog oplyse, at i 2021 var beløbet 1.500kr årligt.

Hvis du ønsker, at booke traileren skal du ind på følgende underside

Booking

Når du er kommet derind, skal du vælge:

  1. En udlånstid, som kan være alt fra 1 time til en hel dag.
  2. En given dato samt, hvornår du ønsker, at afhente traileren (hvornår reservationen starter)
  3. Til sidst udfyldes Navn, Mobil nr, E-mail m.m.

Når bookingen er udført, vil der blive sendt en mail til den angivne e-mail adresse, som indeholder vigtige oplysninger.

Ankommer mailen ikke, kan det ske, at den ligger i spam mappen.

Grundejerforeningen har tegnet en årlig serviceaftale på alle grundejernes rottespærrer hos Aut. Kloakmester Bjarne G. Sørensen ApS

Bestyrelsen sender en besked ud til alle grundejerne, senest 14. dage inden servicen udføres.

Betalingen sker via kontingentet – venligst læs vedtægter og gennemse nyeste referat for det årlige beløb.

Enhederne tages op fra brøndene og bliver renset, smurt samt funktionstestet, inden de bliver installeret igen.

Bliver der konstateret fejl eller mangler nede i brønden eller på rottespærren er det op til den enkelte grundejer, at udbedre samt betale for dette.

Hvis du sælger din ejendom skal du gøre bestyrelsen opmærksom på det.

Du må meget gerne bruge kontakt formularen på hjemmesiden til dette.

En stor gren på naboens træ spærrer for hele din smukke udsigt, og skygger for solen.

Naboen nægter at beskære træet. Må du selv finde motorsaven frem?

 

Save

 

Svaret er nej.

Som udgangspunkt må du ikke beskære din nabos træer, hvis du bor i et hus, som du selv ejer – heller ikke, hvis de skygger, eller grene går ind over grunden. Du kan heller ikke kræve, at naboen selv går i gang med motorsaven.

Alle husstande har en vandmåler, der måler husstandens forbrug af vand. Alle vandmålere i Hjerting er udskiftet til vandmålere, der kan fjernaflæses. Selvom din måler kan fjeraflæses, har du stadig mulighed for selv at aflæse den.  Måleren er udstyret med et stort display.

Der i kontrakten indarbejdet bestemmelser om at det er målerleverandøren som sikrer overholdelse af GDPR (Databeskyttelse).  Data som opsamles og transmitteres er krypteret. Du kan altid få en kopi at dine egne data, og dermed udnytte muligheden for at følge med i dit eget vandforbrug.

Hjerting vandforsyning har ansvaret for vandledningerne frem til skel. Du har selv ansvaret for ledningerne og stophanen på din grund.

Stophanen er lokaliseret indenfor skel og det er grundejerens eget ansvar, at vide hvor den er placeret samt kunne tilgå den.

Tegningen nedenfor viser, hvem der har ansvar for, hvilke ledninger.

Vandmaaler

ØV! Vi kan ikke altid nå til enighed omkring beslutninger, som foretages i grundejerforeningen og derfor vil bestyrelsen kort beskrive nogle muligheder, som den enkelte grundejer kan tage til efterretning og benytte sig af i situationen. Ofte sker uenighederne, når man som grundejer ikke vælger, at møde op til generalforsamlingen, glemmer at nærlæse indkaldelsen eller det efterfølgende referatet, som bliver sendt ud.

Møder man ikke op, mister man derved også rettigheden til, at gøre sin stemme gældende eller argumentere for, hvorfor det er en god eller dårlig idé.

Du kan læse meget mere om dette i vedtægterne: her

Man er altid velkommen til, at sige sin mening efterfølgende til bestyrelsen, men når beslutningen først er truffet på generalforsamlingen, så er sagen vedtaget. Husk på, at en generalforsamling er den øverste myndighed i vores grundejerforening og en vedtaget beslutning er altid lovlig og står ved magt.

Formanden vil bede om at tonen, som en selvfølge er sober og konstruktiv ved henvendelser til bestyrelsen. Husk på vi gør vores bedste. Til fælles gavn for alle.

Kort info om selve bestyrelsens opgaver:

Det er bestyrelsens fornemmeste opgave at gennemføre de beslutninger, der er truffet på generalforsamlingen. Samtidig skal bestyrelsen sikre den almindelige, konservative drift af grundejerforeningen. En drift, der byder på mange uforudsete vedligeholdelsesopgaver, som bestyrelsen skal vurdere, om de kan igangsætte enerådigt eller ej.

Lad os tage udgangspunkt i et eksempel:

Der er generalforsamling og du mødte ikke op – herved har du mistet rettigheden til, at gøre din stemme gældende samt ytre din mening.

På selve generalforsamlingen blev der vedtaget og med stor opbakning, at grundejerforeningen skal betale for “projekt-x”.

Efter generalforsamlingen ankommer referat og regnskab i postkassen hos dig og du finder ikke den vedtaget beslutning rimelig.

Du har nu to af følgende muligheder:

  1. Få bestyrelsen til, at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, hvis man kan samle opbakning blandt mindst en fjerdedel af de øvrige grundejere.
  2. Acceptere beslutningen, som fællesskabet har stemt om – når det først er vedtaget af fællesskabet, er det lovligt samt står ved magt.

Tillykke, du er hermed front figuren for hele grundejerforeningen og varetager nu alles interesser.

Sammen med dig har du en bestyrelse, som hjælper dig og som du kan spørge om råd og hjælp hos.

Husk at læs vores vedtægter, hvor der blandt andet står, hvornår brevet omkring indkaldelsen til generalforsamlingen, skal være vores beboere i hænde

Du må ligeledes meget gerne kontakte webmasteren, omkring ændring i bestyrelsen samt hvem der har fået hvilke poster, så hjemmesiden kan opdateres.

 

I løbet af året sker der nogle få, men vigtige ting:

  1. Generalforsamling
  2. Fælles havedag
  3. Diverse ad hoc opgaver i form af kontakt til virksomheder, beboer, hvis noget skal repareres eller indkøbes.

 

Generalforsamling:

Orientering vedr. indkaldelse til generalforsamlingen skal være ude 1 uge før deadline, for indkomne forslag samt afleveres til hver enkelt husstand.

Indkomne forslag skal være formanden i hænde mindst 1 måned før generalforsamlingen.

Generalforsamlingen skal holdes, inden udgangen af april måned og skal indkaldes med mindst 14 dages varsel. *

Formandsberetningen skal laves hvert år – under generalforsamlingen kan man henvise til dokumentet og kort gennemgå de vigtigste ting.

 

Når der indkaldes til generalforsamling, sker det i følgende rækkefølge:

  1. Kontakt Helle/Dorthe, som står for booking af forsamlingshuset – hun kan kontaktes på tlf.: 50 36 24 34 – Prisen er 400 kr kontant.
  2. Skriv til webmasteren på webmaster@styrmandsvaenget.dk og informere om den kommende generalforsamling, så hjemmesiden kan opdateres.
  3. Der udsendes et brev, hvor på man orienterer beboerne om, at der snart er generalforsamling og indkomne forslag skal indsendes til formanden.
  4. Der aftales et bestyrelsesmøde, hvor man gennemgår regnskabet, indkomne forslag og fordeler opgaverne mht. indkøb af mad & drikkelse.
  5. Der udsendes et nyt brev, hvor indkomne forslag fremgår på samt indeholder regnskab, budget, information omkring tid & sted. *
  6. Der udarbejdes en formandsberetning, hvor formanden gennemgår året. Dokumentet gemmes som PDF og offentliggøres på hjemmesiden.

Du kan tage udgangspunkt i følgende dokumenter til beboerne: Inden-indkaldelse-til-generalforsamling / Indkaldelse-til-generalforsamling

Du kan tage udgangspunkt i følgende dokument til formandsberetningen: Formandsberetning

 

Havedag:

Når der skal indkaldes til havedag, sker det via fysisk brev, indtil hele grundejerforeningen er digitaliseret.

Husk, at skriv til webmasteren på webmaster@styrmandsvaenget.dk og informere om den kommende havedag, så hjemmesiden kan opdateres.

Du kan tage udgangspunkt i følgende dokument til beboerne: Indkaldelse-til-havedag

 

Digitale platforme:

Du får adgang til den delte postkasse bestyrelsen@styrmandsvaenget.dk venligst kontakt webmaster@styrmandsvaenget.dk for login oplysninger.

Når du oplever problemer med forsyning af vand og varme skal du kontakte DinForsyning.

Ofte kan du se om der er problemer i dit område, inde på deres driftside

Står der intet på deres hjemmeside kan DinForsyning kontakte på tlf.: 7474 7474

Uden for åbningstid omstilles der til vagttelefon via hovednummeret.

Din ForSynings åbningstider

Mandag 9:00 – 15:30
Tirsdag 9:00 – 15:30
Onsdag 9:00 – 15:30
Torsdag 9.00 – 16:00
Fredag 9:00 – 13:00

Godt naboskab kan være mange ting, men der er 3 grundsten, som vi gerne vil fremhæve:

Hensyn

Vis hensyn overfor andre mennesker og det område vi bor i. Opfør dig overfor andre, som du gerne vil have at de opfører sig overfor dig.

Respekt

Respektér at vi er forskellige og at det er okay.

Vi skal ikke partout være enige i alt. Deri ligger også respekt for, at “den anden” har en anden mening om tingene.

Dialog

Taler du med naboen om “deres store gran”, som skygger for morgensolen”, så forsøg at forstå naboens synspunkt, før du forklarer din egen sag.

Husk en gammel talemåde: “Tale er sølv, tavshed er guld“.

Er man ikke enige i, at fælde granen. Kan det ofte være en god idé, at fortælle, til at starte med, hvad ens målsætning er. F.eks. mere lys i køkkenet. Der findes måske andre løsninger på opgaven, end den man selv er kommet frem til, – fx hvad med en top kapning?

Desuden dækker dialog over, at grundejerforeningen opfordrer til, at man lærer sine naboer at kende, og er hjælpsomme overfor hinanden

Bestyrelsen er et af en grundejerforenings vigtigste elementer og er en gruppe af valgte personer i foreningen, der har et overordnet ansvar for og varetager ledelsen af foreningen.

Hvem kan sidde i bestyrelsen?

Normalt er det kun ejerforeningens medlemmer, der er valgbare, men der kan også være tale om ægtefæller, partnere eller nærtstående slægtninge til foreningens medlemmer. Det vigtigste kriterie er sådan set, at man er myndig.

Bestyrelsens sammensætning

Normalt vil organiseringen af bestyrelsen foregå således, at der vælges fem bestyrelsesmedlemmer – herunder formanden. Sådan sikres det for eksempel, at der er et ulige antal til at stemme, når bestyrelsen træffer beslutninger, og derved er det nemmere at afgøre, om et forslag skal vedtages eller ej.

Desuden vælges der som regel to suppleanter, som vil kunne overtage, hvis et bestyrelsesmedlem stopper eller er fraværende.

Medlemmerne vil kontinuerligt og efter et fastlagt system blive skiftet ud. Ofte afgår halvdelen af bestyrelsens medlemmer og suppleanter hvert år. Det sker i overensstemmelse med den rækkefølge, som de er blevet valgt i. Det er selvfølgelig vigtigt at tilføje, at et bestyrelsesmedlem kan vælge at stoppe i bestyrelsen til enhver tid.

Bestyrelsens formand

Bestyrelsesformanden i en ejerforening vælges oftest særskilt og kommer herefter til at fungere som en af ejerforeningens mest mærkbare personer; som ansigt udadtil og som kontaktskaber mellem bestyrelsen, administrationen og foreningens medlemmer.

Formandens opgaver dækker desuden over at indkalde til bestyrelsesmøder, når det er nødvendigt, og at danne sig overblik over emner, der skal på dagsordenen. For at sikre variation og fair rollefordeling afgår formanden for eksempel hvert andet år

Bestyrelsens rolle og ansvar i ejerforeningen

Overordnet set er det bestyrelsens rolle og opgave at have overblik over ejerforeningens daglige drift og at forholde sig til denne i forhold til lovgivningen, ejerforeningens formål og vedtægter og de beslutninger, som træffes på generalforsamlingerne. Bestyrelsen iagttager blandt andet, at ejerforeningen handler i overensstemmelse med bygningsreglementet, som findes her.

Desuden er det bestyrelsens ansvar at føre de beslutninger, som træffes ved generalforsamlingerne, ud i livet. For at nye beslutningsforslag tages op til overvejelse, er det også bestyrelsens ansvar rettidigt at indkalde til generalforsamling. Bestyrelsen har derudover overblik over fællesbidrag, forsikringer, kontrol med administrationen, kontrol med opbevaring af personfølsomme data m.m.

Bestyrelsens ansvar kan bestå i et strafansvar eller et erstatningsansvar: Det kan altså være bestyrelsens opgave at holde opsyn med lovovertrædelse inden for ejerforeningen og herefter at forholde sig til sanktionerne eller at gå ind i medlemmers erstatningssager.

Kære alle

Fra tid til anden, så sælger eller køber vi ting på nettet.

Oftes så går det godt og begge parter er tilfredse, men af og til, så møder man en person, som ikke er oprigtig.

Nedenfor er der samlet et par punkter, som bør få ens alarmklokker til og at ringe samt få en til og revurdere ens salg eller køb til en person.

 

Følgende ting bør man tænke over, når man sælger eller køber ting på nettet:

  • Ved køb undersøgs der, at personen er NemID verificeret – det er dit tjek for, at personen er virkelig den, som han/hun udgiver sig for at værre.
  • Send aldrig penge til en person, som skal modtage et produkt af dig – i alle tilfælde er det for, at narre penge ud af dig.
  • Modtag altid først pengene fra køber før, at du sender dit produkt til køberen.
  • Henvendelsen er ofte på engelsk eller præg af at være dårligt oversat.
  • Varen skal altid sendes til udlandet.
  • Pas på, hvis køber hævder at have indbetalt for meget til f.eks. transport og efterfølgende beder dig tilbagebetale restbeløbet
  • Ved sms-henvendelser vil der typisk ikke være noget afsendernummer oplyst, men kun en e-mailadresse, som du skal skrive til
  • Køber ønsker varen sendt straks og sender kvitteringer pr. mail på, at pengene er overført til enten din bank eller PayPalkonto – Disse kvitteringer er falske.
  • Spørg dig selv, om det er for godt til at være sandt

Hent Sikker Shopping

E-mærket har i samarbejde med TrygFonden udviklet Sikker Shopping. Det er et gratis plugin eller browser-udvidelse til Google Chrome, som hjælper borgere med at undgå de falske eller fup-webshops, der til tider hærger på nettet.

Fup-webshops er ofte designet til at snyde kunder, så de kommer til at købe kopi-varer – eller endda kommer til at dele deres betalingsoplysninger med kriminelle. Det er med til at skabe utryghed hos borgerne og underminere rigtige webshops’ troværdighed.

Sikker Shopping hjælper dig med at spotte webshops, som er blevet anmeldt til E-mærket for mistænkelig eller kriminel adfærd. Det er ikke en fuld garanti for, at du aldrig ender på en fup-webshop, men den vil hjælpe dig med at undgå de værste eksempler.

Gå til IT-Borger.dk og læs mere samt hent plug-in.

Gå til Sikkerdigital.dk og læs mere om online sikkerhed

Nedenfor kan du teste din internet forbindelse, inden du fejlmelder den til f.eks. Yousee eller Stofa.

Oplever du WiFi problemer i din husstand kan det være, at din WiFi enhed skal placeres mere centralt i beboelsen eller man skal kigge efter og få sat flere wifi sendere op, så boligen er bedre dækket ind. Du skal være velkommen til at læse følgende side, som måske kan hjælpe Jer til en bedre WiFi dækningen i boligen.

Fremgangsmåden er som følger:

  1. Man skal koble sin PC direkte i udbyderens modem på den pågældende port, som er åben.
  2. Start hastighedstesten og verificere, at den angivne hastighed stemmer overens med det, som du betaler for.

Mulige fejlkilder:

  1. Man tester forbindelsen over WiFi, hvilket aldrig vil give et retvisende billede af ens hastighed.
  2. Routeren, som man har sat bagved udbyderens udstyr kan have problemer og trænger muligvis til en genstart eller udskiftning.
  3. Ens WiFi udstyr er i modsatte ende af huset og signalet kan ikke nå igennem til den anden ende af huset, hvor man ønsker dækning.

Gå til speedtest

Når folk tager på ferie i længere perioder, har tyvene kronede dage.

Hent guiden til sikring af dit hjem med Smarthome produkter: her

Hent den komplette guide til sikring af dit hjem: her

Hent guiden til sikring af dit sommerhus: her

Det kriminalpræventive råd har ligeledes udgivet følgende guide: Beskyt dig mod indbrud (DKR)

Grundet ejendommenes indretning er her følgende muligheder for, at sikre sit hus på bedste vis:

  • Kamera, som anbefales i de flestes tilfælde & fåes i sort eller hvid farve: Hikvision DS-2CD2386G2-ISU-SL / DS-2CD2346G2-ISU-SL
  • Opsæt mærkater i vinduerne og på postkassen, som skilter med alarm og overvågning.
  • Til de aflange rækkehuse anbefales der, at man placerer et kamera ved hoveddøren og som peger ud mod indkørslen og lidt over mod skuret
  • Til de lidt større rækkehuse, anbefales der, at man placere et kamera ved hoveddøren og på hjørnet, om til baghaven.
  • Ønsker man bedste sikring, anbefales der, at man supplerer op med en rigtig alarm (uden vægter), som indeholder vindue & dør sensorer m.m.
  • Opsæt skiltning af alarm og eller videoovervågning – skilte kan bestilles via f.eks. e-skilte.dk
  • Montér lys, som automatisk tænder, når en person nærmer sig boligen. Belysning udenfor gør det svært for en indbrudstyv at skjule sig ved huset

Med Lys Uden Lys

(illustration af et hus, som har belysning og samme hus igen, uden belysning – hvilken et vil tyven mon vælge?)

7 Nemme ting, som man selv kan gøre, inden man tager på ferie:

  • Slå plænen, klip buskene samt vand blomsterne, inden man tager på ferie – så ligner det, at man forsat er tilstede.
  • Klip hækken eller busken ned, så personen ikke kan gemme sig bagved dette og begå indbrud i ro og fred.
  • Få din nabo til at fylde noget af sit affald i din affaldsbeholder.
  • Få naboen til at tømme postkassen.
  • Få naboen til at parkere sin bil foran dit hus eller i carporten.
  • Få naboen til at hænge sit vasketøj til tørre på din tørresnor.
  • Få naboen til at rydde sne, hvis det er nødvendigt.

Metoder indbrudstyvene kan bruge:

Politiet advarer om, at indbrudstyve kan finde på at bruge pinde eller grene til at teste, om folk er hjemme.

En mand havde politianmeldt, at ukendte gerningsmænd i tidsrummet fra klokken 07.00 til 11.20 havde lagt en stor pind foran hans fars hoveddør på Skibsted i Veksø, og at der også var anbragt lignende grene foran andre huse på vejen.

Det fik politiet til at gå ud og advare borgere i området om, at indbrudstyve kunne have lagt flere pinde ud.

– Det er en velkendt fremgangsmåde for at sikre, at beboere ikke er hjemme, forklarer politikommissær Claus Kofod.

Politikommissæren er godt tilfreds med, at den unge mand ikke bare nøjedes med at fjerne pinden foran sin fars hoveddør.

– Det er rigtig fint, når borgere er opmærksomme og får aktiveret politiet, siger Claus Kofod.

En anden brugt metode kan være:

Kontroller din postkasse! Er der en prik (klistermærke), eller andre former for mærkning, du ikke genkender kan det betyde, at tyve har organiseret et system, som meddeler – at du fx har et hus uden alarm eller andet udstyr som forstyrrer under evt. indbrud. En bande tjekker husene og de kan med metoden se på postkasserne hvor det er at let at begå indbrud.

Esbjerg Kommune ejer ca. 34.500 gadelys-armaturer, som vedligeholdes af kommunes driftsentreprenør for gadelys, EL:CON A/S.

Hvis der opstår fejl, mangler eller uheld/påkørsler på gadelyset skal fejlmeldinger stiles direkte til driftsentreprenøren, EL:CON A/S:

  • Der skrives en mail til elcon@elcon.dk, hvor man skriver præcis lokation for fejlen og gerne vedhæfter f.eks. google maps link og billede.
  • Ved større fejl eller udfald, påkørsler, væltede master mm. skal fejlmeldingen ske telefonisk til EL:CON A/S på tlf.: 72 66 70 00

Større eller alvorlige fejl eller udfald udbedres straks.

Fejl på mindre strækninger udbedres indenfor en uge og fejl på enkelte master eller lyskilder indenfor 10 dage.

En god idé er og gå på google maps og søge lokationen frem, hvor lyskilden/masten fejler og tage et billede samt vedhæfte det i mailen samt evt. kopiere google maps stien ind, så den ansatte har et direkte link til lokationen.

Festsalen er lokaliseret ovre i en anden grundejerforening, men vi har mulighed for, at leje den.

Prisen for lån af festsalen er 800kr og man skal kontakte Britta på tlf.: 28 86 37 45

Festsal

Kontakt Bestyrelsen

Udfyld formularen med dine oplysninger, så kontakter vi dig hurtigst muligt, og inden for 5 hverdage.

Omraade billede img 6436